Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Aktuelt

Lise Fjeldstad og digital inkludering

Hanni Petersen, Lise Fjeldstad og Sturla Bjerkaker

– Flere burde få vite om dere og hva Seniornett kan tilby, sier Lise Fjeldstad, sammen med Sturla Bjerkaker og Hanni Petersen fra Seniornett.

En solskinnsdag i mai er styreleder Sturla Bjerkaker og generalsekretær Hanni Petersen på besøk hos Lise Fjelstad på Frogner i Oslo. Hun fullroser hvor praktisk denne beliggenheten har vært for henne i alle år. Kort vei til Nationalteatret og til NRK, hennes hovedarbeidsgivere gjennom flerfoldige tiår, delvis er de det fortsatt. Siden hun fylte 70, har Lise vært frilanser og hatt fullt opp med oppdrag på scenen og andre steder. Alt for mange, ifølge henne selv.

– Det er jo så morsomt, jeg liker jobben min altfor godt. Men så orker jeg ikke like mye lenger, så jeg burde nok trappe litt ned, sier hun med et skjelmsk smil. Som også er svar på vårt spørsmål til henne: Om hun kunne tenke seg å bruke tid på Seniornett og gjøre oss mere kjent og synlige. Tid hun egentlig ikke har. Men vi har truffet en nerve i hennes sosiale engasjement, som blant annet handler om hvordan eldre behandles og involveres i samfunnet i dag.

– Det er klart at flere burde få vite om dere og hva Seniornett kan tilby. At man kan ringe og få god datahjelp fem dager i uken, for eksempel. Av et ekte menneske som snakker til deg med respekt og forståelig språk. Jeg foreslo faktisk en liknende ordning for Oslo kommune en gang, at de burde opprette en egen digital hjelpetelefon for eldre. Det ble aldri noe av, men dere har det, det er flott, sier Lise begeistret. Og føyer til at hun godt kan låne bort sitt navn og sin stemme for å gjøre Seniornett mere kjent. I et overkommelig omfang i hennes tette timeplan, selvfølgelig.

– Dette er jo så viktig, det er klart jeg skal hjelpe til med å hindre at seniorer faller utenfor digitalt!

For egen del er Lise ganske stø digitalt, til tross for at hun bruker karakteristikken «teknologisinke» om seg selv. Hun fikser både nettbank og digitale bestillinger, og bruker smarttelefon, PC og Ipad i det daglige. Blant annet til å lese nyheter og søke etter informasjon. Lise får mye digital hjelp av sønnen og er klar over hvor heldig hun er. Ikke alle har nære og tålmodige datahjelpere de kan ty til. Hun tror mange eldre ikke vet hvor de kan få hjelp eller henvende seg, og at de derfor også gir opp det digitale. Med påfølgende isolasjon og utenforskap som det bringer med seg.

– Vi trenger ikke mer ensomhet blant eldre. Vi trenger å snakke sammen og å være med i tiden vi lever, med de betingelsene som er!

Lise Fjeldstad brenner for inkludering – også den digitale!

Footer