
Mange opplever at det kan være vanskelig å følge med på alt som skjer på internett og med mobilen. Dessverre finnes det også mennesker som prøver å utnytte denne usikkerheten. Svindlere bruker stadig nye metoder for å lure folk – særlig eldre – til å gi fra seg penger eller personlig informasjon. Heldigvis finnes det noen enkle grep du kan ta for å beskytte deg selv.
Svindlerne blir mer og mer sofistikerte og til dels vanskelige å avsløre, men metodene er stort sett de samme som de har vært hele tiden. Det nye er at svindlerne nå bruker kunstig intelligens til å lage e-poster og SMS-er som ser mer ekte ut enn før. Dette gjør at meldinger vi får på mange måter ser mer ekte ut nå enn tidligere. I denne artikkelen skal vi se på hvordan du allikevel unngår å bli lurt.
Passord
Passord er den viktigste “nøkkelen” din til de digitale kontoene du har. Vi har dessverre opplevd at mange kontoer du har lagret passord på har hatt innbrudd og brukernavn og passord har kommet på avveie. Derfor er det viktig at du bytter passord du har hatt lenge og at du har ulike passord til ulike kontoer. Hvordan du lager et godt passord kan du lese mer om her: Hvordan lage gode passord – Seniornett Norge eller les forrige ukes artikkel Digital beredskapskasse: Passord
Id-tyveri
Id-tyveri er kanskje den aller verste formen for svindel, siden den kan føre til at du både blir svindlet for penger og at du kan bli lurt på andre måter. Det er ulike måter du kan bli frastjålet identiteten din på:
- Netthandel i useriøse nettbutikker
- Sosiale medier, der svindlere lurer det gjennom chat eller lignende
- Telefonsamtaler, der personen i andre enden utgir seg for å være noen du stoler på og de gir hen personlige opplysninger som påloggingsinformasjon og passord eller lignende.
- Papirer som har kommet på avveie, som for eksempel brev som er kastet i søpla og som inneholder personopplysninger, personnummer eller lignende.
- Falske lenker, der du trykker på de og skriver inn personopplysninger.
Det er sannsynligvis også andre måter identiteten din kan bli stålet på, men dette er de viktigste.
Hvordan kan du oppdage at du er rammet av ID-tyveri?
Ofte vil det være veldig lett å oppdage at noe er galt. Hvis du får bekreftelse på at kredittsjekk er utført uten at du har bedt om det, er det et sikkert tegn på at noen forsøker å lure deg. Det kan også være regninger på ting du ikke har bestilt, eller varsler om adresseendring. Ser du transaksjoner på kredittkortet ditt som er ukjente er det også et sikkert tegn. Se videoen under og få enda mer informasjon om dette.
Hvordan svindles du? Fristelse – Frykt – Tillit
Fristelser er noe vi alle kan bli lurt av. De fristelsene du lett ser er det, er hvis du har vunnet masse penger i et spill du aldri har deltatt i eller et lotteri du aldri har kjøpt lodd i. Det som kan være litt vanskeligere å avsløre er ekstra gode tilbud på en vare. Hovedregelen er uansett, hvis noe er for godt til å vøre sant, så er det det.
Frykt er mer skremmende. Du må utføre en handling veldig raskt, hvis ikke skjer noe forferdelig eller enheten din er infisert og alle data går tapt hvis du ikke agerer. Du kan også få melding om at utpressere har en film av deg som er kompromitterende og den vil sendes til alle dine venner, hvis du ikke… men slapp av, det er tomme trusler.
Tillit er gjerne en melding fra en du kjenner eller stoler på. Du får kanskje et godt tilbud på “noe” fra en kjent avsender. Svindlere spiller gjerne på at du stoler på vedkommende. Det kan også være at du får en melding eller telefon fra en du kjenner, som trenger hjelp, da gerne at vedkommende trenger penger, raskt. Du kan også bli lurt til å investere i noe med gigantisk avkastning, gjerne bitcoin-investering, som gjør at pengene bare forsvinner.
Eksempler på falske meldinger
I bildene under kan du se noen eksempler på meldinger som er typiske svindelmeldinger. Som du ser i eksemplene er det kontofeil eller manglende betalinger og det haster gjerne.

Skjermdump av uønsket mappen på e-postkontoen
I skjermdumpene under ser du noen av meldingen som var vist i bildet over. I skjermdumpen lengst til venstre og høyre, ser du at avsender er tatt frem og det er det samme domenet som sender. Det slutter med atlassian.net og er et domene som sender ut mengder med spam. Du ser også en med siste påminnelse fra Autopay og det er bare 56 kroner. Hadde jeg visst hvor det er så billig å parkere, skulle jeg ha parkert der! Den siste fra “netflix” ser veldig rar ut, der har nok spammerne enten vært dumme (noe de egentlig er) eller ikke skjønt helt hvordan de skulle bruke verktøyet de har brukt her.

Skjermdump av e-poster med spam
NORSIS tilbyr e-kurs «Beskytt dine digitale verdier»
For å forstå hvordan vi skal beskytte våre digitale verdier må vi forstå hvilke digitale verdier vi har. Derfor har NORSIS laget et e-læringskurs som gir økt kunnskap om digitale verdier, hjelp til å identifisere egne verdier, samt konkrete tiltak for hvordan vi kan beskytte dem. Kurset «Beskytt dine digitale verdier» er åpent for alle og lærer deg hva dine digitale verdier er og hvordan du kan beskytte verdiene. Trykk på lenken «Beskytt dine digitale verdier» og gjennomfør kurset i ro og mak.
Lær om svindelmetoder
Gå gjerne inn på nettsiden svindel.no og lær om det siste innen svindel, slik at du er forberedt.
Her følger uansett noen enkle råd for å unngå svindel på nett og telefon. Svindlere prøver stadig å lure folk – særlig eldre – ved å sende falske meldinger, ringe opp eller lage nettsider som ser ekte ut. Men du kan beskytte deg ved å følge noen enkle huskeregler:
- Ikke stress! Svindlere prøver ofte å få deg til å handle raskt. Ta deg tid: Stopp, tenk og sjekk før du gjør noe.
- Banken vil aldri be deg overføre penger til en “sikker konto”. Hvis noen sier det, er det svindel.
- Ikke bruk BankID via lenker i SMS eller e-post. Gå heller direkte til bankens nettside eller via appen på mobil.
- Ingen seriøse aktører vil be deg oppgi BankID-passord, koder eller brukernavn på telefon. Ikke del slik informasjon!
- Er et tilbud for godt til å være sant? Da er det sannsynligvis svindel.
- Ikke invester penger via lenker du får på e-post, Facebook eller andre sosiale medier.
- Bruk totrinns-pålogging der det er mulig – det gjør kontoene dine mye tryggere.
Del kunnskapen – hjelp andre å unngå svindel
Mange føler seg usikre når de bruker mobil, nettbank eller sosiale medier. Ved å følge disse rådene kan du beskytte deg selv – og gjerne hjelpe andre også. Snakk med venner, familie eller naboer om svindel og sikkerhet. Jo flere som vet hva de skal se etter, jo vanskeligere blir det for svindlerne å lykkes.
Hvis du har en kommentar til denne artikkelen skriv det inn i kommentarfeltet under. Du må være innlogget for å kunne kommentere. Logg inn her Logg inn – Seniornett Norge
