Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Facebook

Facebook-reklame stopper skrollingen din

Du har kanskje lest artikkelen hos NRK der du kan finne en metode til å slippe å få tilpassede annonser på Facebook og Instagram. Du finner artikkelen her: Metas nye grep

I artikkelen blir du loset inn til et menyvalg der du kan justere dette. Alle måtte for litt siden velge mellom å betale for å bruke Facebook og Instagram eller å få annonser, men det ble ikke der opplyst om det tredje alternativet, som er vanskelig å finne, men NRK har skrevet fremgangsmåten i artikkelen over. I det tredje alternativet kan du velge å få mindre tilpassede annonser.

Hva skjer så når du har gjort disse valgene. Det skal vi vise deg i denne artikkelen.

 

Screenshot

 

Som du ser i bildet over får du plutselig en pause i skrollingen, med en nedtelling og en reklame som vises. Artikkelforfatter vet ikke hva det reklameres for og han har gjort som NRK viste, satt reklamen til ikke å være tilpasset deg. Etter at nedtellingen har blitt gjort, dukker bildet under opp. Da ser du at du blir tvunget til reklamepauser siden reklamen er mindre tilpasset deg.

 

 

Trykker du på finn ut mer, får du enda mer forklaring på det valget som er gjort og at reklamepauser er en del av dette.

 

 

Som du ser i bildet under kommer du inn til hjelpesenteret hvis du trykker finn ut mer. Her kan du lese mer om hvordan reklamepauser og mindre tilpassede annonser henger sammen og at dette er en del av pakken du nå må godta. Du kan selvsagt velge å få tilpassede reklamer og slippe reklamepausene. valget er ditt, det er ikke så ofte det blir pauset, men dette skjer både i Instagram og Facbook når du bruker appen på mobilen eller nettbrettet ditt. Du kan trykke videre på den store blå knappen og justere innstilligene dine.

 

 

Hvis du trykker på “Administrer annonseopplevelsen din” kommer du direkte til innstillingene i Meta kontosenter, slik det er vist i bildet under.

 

 

 

Hvis dette ble vanskelig og du trenger hjelp til å stille det inn slik du ønsker kan du ringe datahjelpen vår, hvis du er medlem, og vi hjelper deg til å sette innstillingene til det du ønsker.

Til slutt må vi også legge til at Datatilsynet i Norge har tatt kontakt med sin søsterorganisasjon i Irland for å få en vurdering av lovligheten til den nye praksisen til Meta. Dette får vi nok høre mer om senere. Det er ikke usannsynlig at Meta må endre praksis igjen, mange er irritert over både reklamepausene og hvor komplisert det er å gjøre endringer i innstillingene.

Footer