Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Hadeland 2025

Seniornett Hadeland
Grindækerbakken 2
2770 Jaren
Besøksadresse:
Trivselshuset i Brandbu
Nedre Hagali 4
2760 Brandbu
E-post:
Tlf.: 95061410
Kontaktperson:
Roar Kalvsjøhagen

Møte torsdag 18. sept. - LHOS Vinterhagen Harestua

Det er ikke alltid så enkelt som de sier……

Enten vi liker det eller ikke så lever vi i den digitale verden. Hele tiden kommer det nye digitale løsninger på alt mulig, og vi blir mer eller mindre påtvunget å ta de i bruk. En kan være fristet til å påstå at mange av de nye, såkalte enkle løsningene blir «snikinnført». Over natten så er det nye digitale løsninger som gjelder, og det påståes alltid at de er enkle og brukervennlige. Det er de helt sikkert også – for de aller fleste. Men jeg representerer her en gruppe i samfunnet, de som er eldre – som er seniorer. Vi som hver eneste dag erfarer at det ikke alltid er så enkelt som de sier. Seniorer defineres faktisk i aldersgruppen fra +55 år. Ifølge tall fra ulike kilder, anslås det at omtrent 600 000 mennesker i Norge er lite eller ikke digitale. Seniornett er en frivillig og ideell medlemsorganisasjon som arbeider for digital inkludering av seniorer. De har over 200 lokale foreninger over hele landet  – Seniornett Hadeland er av av disse.

Tilbake til dette ordet «enkelt» – dette kan vi klare, gjøre og utføre selv – for det er så enkelt. I løpet av sommeren har jeg hørt om, og selv erfart flere eksempler på at det slett ikke er så enkelt som de sier.

Har man hatt besøk av skorsteinsfeieren får man i etterkant en melding på telefonen med en hyggelig beskjed om at det ikke var avvik eller anmerkninger….videre  «Logg inn på MinEiendom for detaljer…www.osv. « Det er ganske mange tastetrykk før du kan lese din rapport – jeg vet om flere som har gitt opp. Det er altså ikke så enkelt.

Helsenorge vil de fleste komme i kontakt med, og rett skal være rett – det er en av de beste digitale plattformene. Om du da ikke skal sende inn krav om refusjon etter pasientreise, og du har passert bom, betalt for parkering. Kjenner flere som sliter her. Ikke så enkelt altså.

Så har vi bankene da. De har vi jo alle et forhold til, og da snakker vi virkelig om digitale løsninger. Banker med skranker for publikum er, med noen unntak, snart borte. De fleste banktjenester må vi utføre selv……beskjeden er at, det ordner du i nettbanken. Men så var det en sak vi ikke var sikre på hvordan vi skulle ordne, så vi «fikk lov» til å komme til banken å få hjelp. Vel, det viste seg etter hvert at man måtte be om råd fra flere andre i banken – alle meget hyggelige og hjelpsomme mennesker. Men, det var altså ikke så enkelt som man sa.

Mange reiser med tog, og der har vi en utmerket app, nemlig vy-appen. Der kan man bestille billett og få informasjon om det meste – ikke minst forsinkelser. Jeg bruker toget forholdvis ofte, og mener å beherske appen bra. Men her om dagen klarte jeg å kjøpe to billetter til samme reisen. I appen kan du da søke refusjon for den ene billetten. Det gikk greit og pengene er allerede på konto. Men jeg er ganske sikker på at alt for mange ville gitt opp denne øvelsen. Det er ikke så enkelt som de sier…..

Det er derfor Seniornett er her –  for å hjelpe seniorer til å mestre de daglige utfordringene, de vi ikke skjønner, ikke får til…..og som gjør oss frustrert Det de sier er så enkelt – men ikke er det.

Torsdag 18. september kl. 14:00 ønsker vi velkommen i Vinterhagen, på Lunner helse- og omsorgssenter, Harestua.

Roar



Tilbake/retur forsiden

Footer