Tidligere denne uke var vi samlet på Lysaker i Oslo for å teste digitale veiledere og løsninger.
Brukertesten gikk ut på å teste og vurdere digitale veiledere spesifikt knyttet til Storebrand og Farmasiet. Veilederne skal kunne brukes som støtte underveis i de digitale tjenestene, og kan gjøre det enklere å finne frem og bruke digitale tjenester.
Melde skade eller sykdom hos Storebrand
I forbindelse med Storebrand testen vi en interaktiv veileder som skal hjelpe kunder steg for steg gjennom å melde inn en sak til forsikringsselskapet. I tillegg til å snakke litt om forsikringer fikk deltakerne gi innspill til veilederen og prosessen med å fylle ut en sak eller skademelding digitalt.

Målet er å gjøre hverdagen enklere for kunder hos Storebrand. For dem handler det om å hjelpe kunder til å forstå og bruke forsikringene sine på en enkel måte.
Apotek på nett med Farmasiet
Etter lunsjpausen kom Farmasiet til testgruppen. Farmasiet er et nettapotek hvor du kan bestille og kjøpe apotekvarer samt reseptbelagte medisiner. Som første apotek i Norge, tilbyr Farmasiet en løsning hvor du kan gi en nærstående digital fullmakt til å bestille og sende reseptbelagte medisiner fra nettet til deg, rett på døren.

Vi ble bedre kjent med Farmasiet og fikk teste en veileder som viser hvordan du gir fullmakt i Helsenorge. For Farmasiet handler det om å gi trygg og enkel tilgang til å gi fullmakt til andre, slik at de kan bestille og kjøpe reseptbelagte medisiner på dine vegne.

Hva er Kakadu?
Ingvild Erøy og Tina Rødland er to engasjerte damer som brenner for at digitale løsninger skal være lettere å bruke. Kakadu jobber med løsninger som bidrar til at flere kan mestre digitale tjenester på egenhånd eller på vegne av andre. De lager digitale veiledere for bedrifter og virksomheter som ønsker å forbedre sine digitale løsninger. Du kan finne veiledere på nettsiden til kakadu på kakadu.no

Hvorfor er digitale løsninger vanskelige?
Selv om digitale tjenester skal gjøre ting enklere, kan de ofte oppleves som svært kompliserte. Språk, navigering og tekniske steg kan være forvirrende, spesielt når det gjelder viktige oppgaver som forsikring eller helse. Det er lett å gå seg vill og bli overveldet av i menyer eller miste oversikten over hva som må gjøres.
Derfor er din stemme verdifull
Når medlemmer deltar i slike tester eller svarer på undersøkelser, gir dere viktig innsikt som utviklere og designere aldri kunne fått på egen hånd. Dere viser hva som fungerer, hva som skaper frustrasjon, og hva som må forbedres. Deres stemmer gjør at digitale løsninger blir tryggere, enklere og mer tilgjengelig for alle.
Tusen takk til alle som har bidratt i denne testen! Vi håper flere vil bli med når vi inviterer til nye tester, brukerpanel, undersøkelser, forskning og lignende i fremtiden. Sammen skaper vi digital mestring for alle.