Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Sikkerhet

Digital beredskapskasse: Sikker bruk av e-post

Hva er e-postsikkerhet?

E-postsikkerhet handler om å beskytte deg mot svindel, virus og identitetstyveri. Svindlere kan sende falske e-poster som ser ekte ut, og forsøker å lure deg til å oppgi personlig informasjon eller klikke på farlige lenker.

Vanlige trusler

  • Phishing: Fisking etter personlige opplysninger kan være e-poster som utgir seg for å være fra banken, posten eller offentlige tjenester. De ber deg klikke på en lenke hvor du må oppgi sensitiv informasjon.
  • Vedlegg med virus: Filer som kan skade datamaskinen din eller stjele informasjon. Ikke åpne vedlegg om du er usikker på hvem som har sendt deg e-posten.
  • Falske konkurranser eller tilbud: Lokker med premier eller rabatter for å få deg til å oppgi personopplysninger.
  • Falske varsler: som påstår at det er noe feil eller at du mangler noe på din enhet. De ber deg om å klikke for så å få deg til å oppgi sensitiv informasjon.

Slik beskytter du deg

  • Bruk sterke passord: Lag passord som er lange og inneholder både bokstaver, tall og spesialtegn. Ikke bruk samme passord flere steder.
  • Aktiver totrinnspålogging, der det er mulig: Dette gir et ekstra lag med sikkerhet. Du må da bekrefte innloggingen med en kode fra mobilen.
  • Vær skeptisk til ukjente avsendere: Ikke åpne vedlegg eller klikk på lenker fra e-poster du ikke stoler på.
  • Oppdater programmer og antivirus: Sørg for at datamaskinen og e-postprogrammet ditt er oppdatert med siste sikkerhetsversjon.

Gode vaner

  • Sjekk avsenderens e-postadresse: Svindlere bruker ofte adresser som ligner på ekte, men har små forskjeller eller at det du ser er en visningsadresse.
  • Les e-posten nøye: Dårlig språk, hastverk og trusler er ofte tegn på svindel.
  • Ta kontakt med noen du stoler på: Hvis du er usikker, spør en venn, et familiemedlem eller bruk tjenester som Seniornett eller kommunen.

 

Når det gjelder valg mellom Gmail, Hotmail (nå Outlook.com) og iCloud med fokus på sikkerhet, er det flere faktorer du bør vurdere. Her er en sammenligning basert på kryptering, personvern, tofaktorautentisering (2FA) og sikkerhetsfunksjoner:

 

Her skal vi se på hvordan du kan aktivere tofaktorautentisering på Gmail, Outlook og iCloud.

Aktiver tofaktorautentisering (2FA) Gmail

Dette er det viktigste du kan gjøre for å sikre kontoen din.

Slik gjør du det:

  1. Åpne din e-post.
  2. Klikk på Administrer Google-kontoen din som du finner under ditt profilbilde oppe til høyre på skjermen
  3. klikk på Sikkerhet i venstre kolonne og klikk på To-trinns bekreftelse.
  4. Klikk “Kom i gang” og følg instruksjonene.

 

Aktiver tofaktorautentisering (2FA) Hotmail, Live eller Outlook

Dette gir et ekstra lag med beskyttelse ved pålogging.

Slik gjør du det:

  1. Åpne din e-post.
  2. Klikk på Min Profil som du finner under ditt profilbilde oppe til høyre på skjermen.
  3. Klikk på Sikkerhet i venstre kolonne og klikk på Administrer hvordan jeg logger på.
  4. Følg instruksjonene for å sette opp.

 

Aktiver tofaktorautentisering (2FA) iCloud mail

Dette er det viktigste sikkerhetstiltaket du kan ta.

Slik gjør du det:

  1. Gå til en Apple-enhet (iPhone, iPad eller Mac).
  2. Åpne Innstillinger trykk på navnet ditt Pålogging og sikkerhet.
  3. Trykk på Tofaktorautentisering og aktiver det.
  4. Følg instruksjonene for å bekrefte med telefonnummer og enhet.

Du kan også gjøre dette via Apple ID-nettsiden.

 

Slett e-poster du ikke har bruk for både i innboksen og i søppelposten.

Å ha en ryddig innboks i e-posten din er lurt av flere grunner, både praktiske og mentale. Her er noen av de viktigste fordelene:

  1. Bedre oversikt og kontroll
  • Du finner viktige e-poster raskere.
  • Du unngår å miste eller overse viktige beskjeder, avtaler eller frister.
  1. Økt produktivitet
  • Mindre tid brukt på å lete etter e-poster.
  • Du kan prioritere oppgaver mer effektivt når innboksen ikke er overfylt.
  1. Redusert stress
  • En rotete innboks kan føles overveldende.
  • En ryddig innboks gir en følelse av kontroll og ro.
  1. Bedre kommunikasjon
  • Du svarer raskere og mer presist når du har oversikt.
  • Det gir et mer profesjonelt inntrykk.
  1. Sikkerhet og personvern
  • Du kan lettere oppdage og fjerne mistenkelige eller uønskede e-poster.
  • Mindre risiko for å klikke på skadelige lenker ved et uhell.

 

Tips for å holde innboksen ryddig:

  • Bruk mapper og etiketter.
  • Arkiver eller slett e-poster du ikke trenger.
  • Avslutt abonnementer på nyhetsbrev du ikke leser. NB, om du er usikker på om du abonnementer på nyhetsbrev eller reklame, må du ikke avslutte abonnementet, men flytte dem til søppelpost og slette dem.

Footer