
Anna Vågsland overvar flere samtaler som datahjelper Jan Fredrik Gunvaldsen hadde med innringere. For anledningen på kontoret i Dronningens gate i Oslo.
Anna Vågsland og Heidi Melby jobber med digital inkludering, klarspråk og Digihjelpen i KS. Torsdag 28. august var de på hospiteringsbesøk hos Seniornett Norge. For å se, høre og lære mer om hvordan vår datasupport på telefon fungerer i praksis og organiseres.
– Dette må jo være ganske avlastende for offentlige etater, at dere tar spørsmålene, og hjelper folk med å komme inn på sidene deres, undret Anna Vågsland.

Heidi Melby fra KS i ivrig prat med Seniornetts datahjelper Tor Olav Lien, for anledningen på kontoret i Oslo. Det var lærerikt for begge parter å ha en medlytter og observatør til samtalene.
Blir rørt
Seniornett Norges nasjonale datasupport på telefon tar imot rundt 5 000 henvendelser i året og er en svært populær tjeneste i organisasjonen. Rundt 20 kompetente frivillige tar imot henvendelsene, mandag til fredag mellom 09.00 og 15.30, og bruker tid og kompetanse på å veilede seniorene over telefon med det de trenger hjelp til der og da. Om alt fra oppdateringer av programvare, frykt for svindel, håndtering av nettbank, bruk av epost, å finne fram på internett, håndtere skattemeldingen, lagring av bilder, passord og pålogginger, utskrifter og kobling til printer, generell bruk av PC og mye mer.
– Jeg blir imponert over tålmodigheten datahjelperne viser, og hvor flinke og hyggelige de er, kommenterte Heidi Melby.
Godt samarbeid
KS organiserer landets nær 350 kommuner. De understøtter og bidrar til å videreutvikle kommunenes tilbud og tjenester til befolkningen. Digitalisering og smart teknologi er ett av KS’ fagområder og håndboken for Digihjelpen oppdateres og vedlikeholdes på KS’ nettsted.
Kommunene er ikke lovpålagt å tilby digital veiledning, men de er absolutt tjent med å ha et tilbud til sine innbyggere. I KS’ kartleggingsundersøkelse, som ble gjennomført i fjor, kom det fram at litt over 60 prosent av kommunene (som svarte på undersøkelsen) faktisk har et tilbud. En god del av disse samarbeider også med Seniornett om tilbudet.
Seniornett Norge og KS har årlige samarbeidsmøter, hvis mål er å sikre kontakt og fremme samarbeid om et felles mål: digital inkludering i alle landets kommuner.
Det var en hyggelig dag med KS på kontoret i slutten av august, og det var lærerikt for både dem og oss å åpne dørene tilet lite innblikk i hvordan vi jobber. Denne typen utveksling gir også ideer for framtidig og mulig samarbeid til sakens fremme. Vi ser fram til fortsettelsen og takker for en god dag med godt besøk!