
Administrasjonen i Seniornett ønsker alle en riktig god sommer!
Mye har skjedd i Seniornett i første halvdel av 2025.
Vi har hatt landsmøte og våre delegater fra landet rundt har fattet viktige vedtak for organisasjonens framtid. Blant annet er en strategiplan for de neste fem årene med helt konkrete målområder besluttet; Flere medlemmer, mer kjennskap i befolkningen, styrket samarbeid med kommunene og mer statlig finansiering.
Som del av strategien har vi også fått ny visjon: Sammen for digital mestring. En visjon som kjennes riktig. For det er sammen og i fellesskap vi kan få til den viktige oppgaven vi skal fortsette å jobbe med: Digital inkludering av så mange seniorer som mulig.
Ny drakt for seniornett.no
Vi har i løpet av våren satt i gang et omfattende arbeid med å opprette et nytt, moderne og særdeles brukervennlig nettsted for seniornett.no, og som lanseres til høsten. Det er bare å begynne å glede seg.
Så har vi fått ny logo og nytt grafisk uttrykk, også dette i moderne og tidsriktig drakt.
Aktivitet i kriker og kroker
Vi har fått to nye lokalforeninger på plass i vinter (gratulerer til Ringsaker og Averøy), som sammen med resten av våre lokalforeninger skal sikre gode opplærings- og veiledningsaktiviter i vårt ganske land. Det har for øvrig vært mye som skjer i mange av lokalforeningene det siste halve året. Noe som blant annet kommer fram på vår Facebook-side, hvor vi så langt i år nærmer oss 2500 såkalte “følgere”. Om du ikke allerede er en del av denne gjengen, følg oss og lik og del Seniornetts postinger. Slik blir du med på å spre det gode budskap. Samtidig hjelper du oss til å bli enda flere medlemmer og dessuten sikre digitale ferdigheter til enda flere seniorer. Vi teller noen flere betalende medlemmer i år på denne tida, enn på samme tid i fjor, men ønsker oss og trenger enda flere.
– Datahjelpen er et fantastisk tilbud
Vi har fått en ambassadør med på laget. Skuespiller og regissør Lise Fjeldstad er forundret over at ikke flere kjenner til Seniornett og benytter seg av tilbudet. Hun synes dette er superviktig at vi når ut til så mange som mulig, og vil gjerne hjelpe oss med å hindre at seniorer faller utenfor digitalt. Spesielt begeistret er Lise for vår datahjelptelefon:
– At man kan ringe og få god datahjelp fem dager i uken. Av et ekte menneske som snakker til deg med respekt og forståelig språk. Jeg foreslo faktisk en liknende ordning for Oslo kommune en gang, at de burde opprette en egen digital hjelpetelefon for eldre. Det ble aldri noe av, men dere har det, det er flott.
Ring datahjelpen gjennom hele sommeren
Fram til midten av juni i år, har vi tatt imot mer enn 2500 telefonsamtaler for datahjelp. Dette er et unikt tilbud til Seniornetts medlemmer, og ikke sjelden får våre datahjelpere tilbakemelding fra medlemmer om at de er deres livreddere. Datahjelpen er åpen gjennom hele sommeren, mandag til fredag mellom kl 0900 og 15.30. Ikke nøl med å ringe og be om råd og veiledning i varme (eller kalde) feriedager. Vi setter stor pris på hver eneste samtale. Dette er en av våre viktigste kilde
til ny lærdom – vi utvikler oss gjennom våre gode medlemmers problemstillinger.
Sammen for digital mestring – og god sommer!